Is gamen op de PC dood?

Door SacreBleu op maandag 07 januari 2013 23:59 - Reacties (60)
Categorie: Games, Views: 9.703

Consoles zijn er altijd al geweest. Die magische dozen met een controller had ik liever in mijn hand dan mijn fles. Kortom, op vroege leeftijd was ik al helemaal verslaaft aan gamen.
Zelfs het kijken van game shows was iets waar ik graag een maaltijd voor over wilde slaan.

Mijn grootste liefde is altijd al de personal computer geweest. In mijn tijd op Windows 95 was ik niet weg te slaan van het apparaat. Mijn moeder kocht tientallen shareware cd's die ik volledig consumeerde. Duke Nukem 3D is dan ook het eerste spel wat ik ooit heb gekocht, van mijn eigen centen. Het is een herrinering die me altijd bij zal blijven, net zoals mijn voorliefde voor de PC.

Voor mij kan er niets toppen tegen de combinatie muis en toetsenbord als het gaat om een FPS, RTS of RPG. Tevens ben ik altijd bevoorrecht geweest met goeie hardware, waardoor ik altijd de nieuwste games zonder al teveel problemen kon spelen.

Helaas lijkt er aan dit tijdperk een einde te komen. De PC krijgt steeds minder games te zien en wanneer deze wel uitkomen dan moet je maar net mazzel hebben dat het geen slechte port is.
Persoonlijk heb ik het idee niet meer serieus te worden genomen als PC gamer. Het meest voorkomende argument van ontwikkelaars is piraterij. Deze zou zo hoog zijn dat het voor veel ontwikkelaars niet meer rendabel is om games te ontwikkelen voor het platform. Er zijn wel twee kanten aan dit verhaal. Ik ben het er mee eens dat het volledig-voor-een-pc ontwikkelen veel kosten met zich mee brengt. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak komt het voor dat een multi-platform spel vanuit de PC naar consoles wordt geport? Weinig, tot nooit. Het porten zal, onwaarschijnlijk, tijd en geld kosten, maar wil je echt zeggen dat piraterij zelfs dat de kop omdraait? En al die downloads die je kunt doen voor de 360 - ruim een week of weken voor de release - die nemen we dan maar voor lief?

Kortom, als consument voel ik mij niet meer serieus genomen, ontwikkelaars gooien hun broncode in-een-of-andere converter die daarna Windows/Mac/Linux binaries/exe's uitpoept en dat wordt verkocht aan de consument. Tuurlijk zijn hier uitzonderingen op. Dat is nu net het probleem, de goeie ontwikkelaars zijn de uitzonderingen geworden. In de regel mag je verwachten dat het spel bagger draait of dat je het spel met geen mogelijkheid aan de praat krijgt op de PC met muis en toetsenbord.

Goeie voorbeelden zijn:
  • Dark Souls - alhoewel hier wel bij Steam wordt aangeraden een gamepad te gebruiken.
  • Prototype 2
  • Assassin's Creed - deel drie heb ik hier nog niet op gespeeld.
Dit mag misschien een kleine lijst zijn, maar het gaat hier wel om AAA-games die worden ontwikkeld door de veteranen op de markt. Dark Souls is hier trouwens nog het slechtste af. Dit spel is uit de doos een verschrikking. Je moet op fora gaan zoeken voor een mod om een beetje voordeel te halen uit de PC versie. Het is nagenoeg diefstal dat een ontwikkelaar het lef heeft om een spel voor de PC zo op de markt te zetten en daar een goed bedrag voor wil vangen.
Veel mensen geven aan dat piraterij is ontstaan door hoge prijzen, tot nu toe ben ik het daar nooit mee eens geweest. De prijzen zijn over het algemeen gelijk gebleven, hier-en-daar een wijziging maar het is niet astronomisch gestegen.

Nee, als je piraterij de schuld wil geven dan zul je hand in eigen boezem moeten steken en ook durven zeggen dat de industrie er zelf voor heeft gezorgt door producten uit te brengen waar je echt geen 50 euro voor gaat betalen. Dan hebben we het niet alleen over slechte ports naar de PC, maar ook over gewoon 'echt' slechte games daarnaast komt het vaak genoeg voor dat de consoles wel een demo krijgen terwijl PC gamers mogen gaan duimdraaien. Logisch dat mensen dan eerst gaan downloaden. Maar kun je daar echt mee meten dat piraterij hoog is? Hoeveel mensen hebben het spel gedownload om te testen? Hoeveel van die piraten hebben het spel uiteindelijk gekocht? Hoeveel mensen waren van te voren al van plan om het spel niet te kopen? Kortom, hoe kun je ooit uitrekenen hoeveel inkomen je hebt misgelopen?

Stel je het volgende voor: Game A komt uit, zonder demo, je bent nog niet volledig overtuigd, dus je download het spel om te kijken wat het is. Het spel valt tegen - niet omdat het slecht is maar niet jouw ding - je verwijdert het spel. Jouw download wordt wel geteld, maar je hebt nooit het voornemen gehad het spel direct te kopen. Kortom, jij telt niet als misgelopen verkoop want je had het spel toch niet gekocht. Sterker nog, het is het downloaden geweest wat jou alsnog over de streep had kunnen trekken. Persoonlijk ben ik vaak in deze positie terecht gekomen. Sins of a Solar Empire is een perfect persoonlijk voorbeeld hiervan. Geen demo hier-en-daar wat filmpjes en op YT stond niets want Stardock is nu niet een ontwikkelaar die bij iedereen een belletje doet rinkelen. Intussen heb ik alles gekocht van SoaSE wat er is. Zonder die download had ik dat nooit gedaan.

Waarom word de PC - ooit de pioneer van het gamen - ineens niet meer gerespecteerd? Krijgen PC gamers te kampen met of vertragingen AC3 of onduidelijkheden over de release van een game op de PC GTA V? Hoe kun je op een punt aankomen dat je 'overweegt' om een spel wel of niet uit te brengen voor een belangrijk platform? Het is misschien te vroegtijdig te zeggen dat gamen op de PC dood is, zeker met de toestroom van indie games. Maar we zijn wel dalende.

Volgende: Het verhaal van mijn MacBook Pro - en waarom koffie niet goed voor hem is. 01-'13 Het verhaal van mijn MacBook Pro - en waarom koffie niet goed voor hem is.
Volgende: Microsoft, beter op de Macintosh. 01-'13 Microsoft, beter op de Macintosh.

Reacties


Door Tweakers user Felyrion, dinsdag 08 januari 2013 00:19

Lastig dit inderdaad. Ik ben een console-loos iemand en ik zie dit ook met lede ogen aan. Zeker voor games als GTA en Red Dead Redemption baal ik ervan dat ze niet of met enorme vertraging naar de PC komen. En dat van een ontwikkelaar die zijn roots bij de PC heeft liggen.

Ik ben ook van de "oude" garde die met DOS is opgegroeid, met games als Wolfenstein 3d, Ports of Call, Commander Keen, en iets later het voor mij fantastische Dune2. Daar was ik niet van weg te krijgen.

Gelukkig komt het inderdaad nog voor dat er hoofdzakelijk voor de PC ontwikkeld wordt, zoals Blizzard en onlangs Borderlands 2 die ik voor de PC weer goed in elkaar vond zitten.
Ook steam als platform helpt PC gaming wel denk ik.

Het gaat op het moment sowieso wel aardig met PC gaming omdat nu toch wel pijnlijk duidelijk wordt dat de consoles hopeloos beginnen achter te lopen in hun capaciteiten. Maar dat zal met een introductie van een volgende Xbox of PS wel weer teniet worden gedaan vrees ik.

Wat ik me afvraag is of het voor consoles misschien makkelijker ontwikkelen is omdat je dan maar rekening hoeft te houden met ťťn setup. Zou het deels luiheid zijn of misschien budget schelen om alleen voor console te onwikkelen? Ik weet het niet.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 08 januari 2013 00:21]


Door Tweakers user Biersteker, dinsdag 08 januari 2013 00:41

Categorie Apple =/ pc gaming :P

Door Tweakers user SacreBleu, dinsdag 08 januari 2013 00:45

Een easter egg! - Aangepast :P

Door Tweakers user Gropah, dinsdag 08 januari 2013 01:39

http://img13.imageshack.us/img13/2121/2013i.jpg

Deze best wel complete lijst geeft je misschien iets meer inzicht in de hoeveelheid.

Ben het wel met je eens dat er veel slechte ports zijn en dat de pc een beetje belemmerd wordt door consoles.1e is deels te fixen met een controller. Zelf denk (en hoop) ik dat uitgevers toch wel inzien dat pc heel rendabel kan zijn (zie WoW, LoL en CS:GO) mits je je games gewoon van goede kwaliteit maakt en ze goed lang bij blijft houden met nieuwe, maar niet te dure content

Door Tweakers user analog_, dinsdag 08 januari 2013 01:55

Denk je serieus dat het aantal mensen dat 'na testen' het spel kopen tov. 'ik-wil-het-gratis-en-nu' afweegt...

Door Tweakers user SacreBleu, dinsdag 08 januari 2013 02:14

analog_ schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 01:55:
Denk je serieus dat het aantal mensen dat 'na testen' het spel kopen tov. 'ik-wil-het-gratis-en-nu' afweegt...
Ik sluit niet uit dat er (veel) mensen zijn die een spel gratis downloaden zodat ze er niet voor hoeven te betalen. Echter ik sluit ook niet uit dat iedereen die download zich daar schuldig aan maakt.

Daarnaast zijn er genoeg mensen, atlhans wat ik zoal lees, die een game downloaden maar al hebben ge-preordered. Piraterij heeft voordelen, het is goedkoop of gratis, je hebt het vaak eerder en vaak heb je geen last van DRM.

Maar ik denk, inderdaad, serieus dat er nog genoeg mensen zijn die een spel, uiteindelijk, kopen. Dat zijn er misschien minder dan degene die het niet doen, maar toch.

Door Tweakers user Felyrion, dinsdag 08 januari 2013 04:12

Ik bedenk me nu dat er natuurlijk nog een grote reden is: Er zit geen grote fabrikant achter PC gaming die probeert exclusives te kopen of op andere manieren ontwikkelaars naar zich toe probeert te lokken.

Ik denk bijvoorbeeld dat MS met een aardige zak geld moet zijn gekomen om GoW als Xbox exclusive te verkrijgen. Voor de PC zal niemand daar een cent aan wagen, daar valt niks mee te winnen.

Door Tweakers user Blokker_1999, dinsdag 08 januari 2013 05:50

Waar zit die meting? Heel simpel: verkoopscijfers. Wanneer zo een 10% van je verkopen naar de PC gaan, dan weet je genoeg denk ik. En dan kan je het moeilijk op bijvoorbeeld de prijs gaan steken aangezien de prijs voor de consoleversie nog een stukje hoger ligt.

Je haalt ook piraterij op de 360 aan, maar dat gaat moeilijker dan op de PC en als MS er achter komt heb je ineens een dure baksteen in huis.

Door Tweakers user SirBlade, dinsdag 08 januari 2013 08:19

Je maakt denk ik de fout door platform en controller te combineren. Je kan zonder problemen een gamepad gebruiken op een pc, en er is geen technische reden waarom een console geen muis en keyboard zou kunnen ondersteunen.

Vroeger gebruikten we geen muis om te gamen, keyboards en joysticks met 1 of 2 knoppen. Toen kwam langzaamaan de muis erbij en verdween de joystick grotendeels en werden games met die nieuwe controllers in gedachte ontwikkeld. Nu zien we keyboard en muis langzaam minder belangrijk worden in de meeste gerne en worden de games ontwikkeld met gamepad in gedachte.

Een game aanpassen aan een ander platform is niet zo'n probleem, een game aanpassen aan een andere controller vaak wel.

Door Tweakers user AWiersma, dinsdag 08 januari 2013 08:58

Kijk eens op kickstarter, dat staat vol met ideeŽn en projecten voor PC games. Het probleem is volgens mij dat de uitgevers er geen vertrouwen meer in hebben. Niet de gamers en de game makers.

Doordat de klanten via kickstarter vooruit betalen weet je al zeker dat je break even draait (of winst maakt) voor dat je aan het project begint en kan het ineens wel weer uit om PC games te maken.

Door Tweakers user Trinsec, dinsdag 08 januari 2013 10:18

Ik ondervind geen problemen met gaming op de PC. Ik heb veel PC-games, waaronder genoeg nieuwe. Er zijn zat in Steam Greenlight wachtende op onze goedkeuring. En controllers? Ik gebruik een Xbox 360 Controller for Windows af en toe, omdat sommige spellen daar gewoon lekkerder mee spelen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze 'voor de console' zijn. Er zijn er zat die puur voor de PC zijn en toch een controller prettiger vinden.

Als je die zogenaamde 'AAA' titels belangrijk vindt, dan heb je een probleem. De grote bedrijven gaan allemaal voor't makkelijke geld. Console is gewoon simpeler om in te cashen, en dan hoeven ze het 'slechts' te porten naar PC om nog een keer in te cashen. Kijk eens wat meer rond, er zijn zoveel meer dan AAA-titels die nog vermakelijker kunnen zijn.

Persoonlijk vind ik de AAA-titels niets meer aan. De zoveelste regurgigatie van hun oude spellen in een 'nieuwe' jasje.

Door Tweakers user warhamstr, dinsdag 08 januari 2013 11:07

Volgens mij weten de uitgevers die de pc links laten liggen gewoon niet wat ze missen. Dat gepirate en gehack is tegenwoordig aardig ondervangen door platforms als Steam en Origin.

Volgens mij is niet zo flexiebel en breed toepasbaar als een pc, dat moet toch alleen maar gunstig zijn voor een ontwikkelaar?

Ik blijf iig bij mijn pc, aleen al omdat de beeldkwaliteit van games vaak het beste is op een pc. Een console zou ik alleen aanschaffen als mediacenter...

Door Tweakers user Sgreehder, dinsdag 08 januari 2013 11:15

Je hebt je ogen teveel gericht op AAA-titels, games waar voor miljoenen honderden mensen op worden gezet. Dat lijkt niets meer op de roots van PC-gaming. Juist de opkomst van de indie-scene, of eigenlijk het bekender worden van de indie-scene, maakt 'PC-gaming is dead' irrelevanter dan ooit in de afgelopen 10 jaar.

Door Tweakers user Jeroenneman, dinsdag 08 januari 2013 11:16

Tja, developers drijven PC gamers vanzelf wel naar indy of fatsoenlijke dev's.

COD 4 heeft nog een apart MODS menu, MW3 en BLOPS II zijn slappe aftreksels.
GTA IV was een slechte port (maar toch vond ik hem wel de moeite waard)
Crysis 2 was ghastly, terwijl deel 1 juist prachtig was en de reden weer duidelijk maakt voor PC gaming (spel kwam uit in 2007 en ziet er nog steeds absoluut prachtig uit...)

Aan de andere kant:
The Witcher 2 was geniaal.
Far Cry 3 en BF3 zien er prachtig uit op een PC, veel beter dan op consoles.
Skyrim is een mod walhalla, dus het kan nog wel!

Door Tweakers user guReMcO, dinsdag 08 januari 2013 11:40

PC gaming is nu echt booming.

Je kijkt teveel naar de AAA titles en mist wat er allemaal voor prachtige indie-games uitkomen. En ja we hebben slechte ports gehad de afgelopen tijd maar ook echt goede ports.
Saints Row 2 was misschien wel de slechtste port van de afgelopen jaren en dat is met Saints Row 3 recht gezet. Far Cry 3 is werkelijk prachtig en Sleeping Dogs is niet alleen een verrassend goede game maar ook een erg goede port. The Witcher 2 is op de pc veruit superieur aan de console versies, Borderlands 2 is een wezelijk betere port dan Borderlands 1. En voor de toekomst Crysis 3 die belooft de term "but can it run Crysis" (of zoiets, weet ik veel ik speel geen Crysis :P ) weer terug te brengen.

Ja er zijn een aantal ontwikkelaars die het compleet af laten weten maar er zijn nog genoeg die weten hoe het wel moet. PC gaming is nu misschien wel groter dan het in een lange tijd geweest is met de hele Indie scene, Kickstarter projecten en de sterke moddingscene van de afgelopen jaren. Er Komen de laatste jaren minder games uit maar over het algemeen ligt de kwaliteit van die games hoger. Echt draken van games zijn er maar weinig meer.

Ik heb een Xbox 360 staan maar die heb ik maar voor een aantal games (Forza 4 e.d.). De PC is mijn hoofd game platform en ik moet zeggen dat ik weinig mis.

PS. Sorry voor het slechte nederlands, ik ben nog niet goed wakker.

Door Tweakers user Blokker_1999, dinsdag 08 januari 2013 11:42

warhamstr schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:07:
Volgens mij weten de uitgevers die de pc links laten liggen gewoon niet wat ze missen. Dat gepirate en gehack is tegenwoordig aardig ondervangen door platforms als Steam en Origin.
Noem eens enkele games op Steam/Origine die NIET illegaal te downloaden zijn ... juist ja ...

Door Tweakers user Sgreehder, dinsdag 08 januari 2013 12:10

Blokker_1999 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:42:
[...]
Noem eens enkele games op Steam/Origine die NIET illegaal te downloaden zijn ... juist ja ...
Het om makkelijke, legale alternatieven. Die zijn er nu dus wel.

Door Tweakers user warhamstr, dinsdag 08 januari 2013 13:40

Blokker_1999 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:42:
[...]
Noem eens enkele games op Steam/Origine die NIET illegaal te downloaden zijn ... juist ja ...
De Singleplayer is wel te downloaden (en na een hoop gezeik te spelen), maar waar die games meestal om draaien (MP) is echt niet te doen hoor.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 08 januari 2013 13:40]


Door Tweakers user himlims_, dinsdag 08 januari 2013 14:06

ik zie mijzelf als een 'hardcore' gamer. en om eerlijk te zijn, ben ik van de PC naar de console gegaan, enkele jaren geleden. Sinds 2 maanden heb ik me consoles verkocht, en speel ik weer op de pc.

Rede; werkt beter/sneller in mijn beleving, grafisch mooier en keyboard+muis blijft uber in fps games. Daarlangs zit je niet gebonden aan de arrogantie van 1 fabrikant; sony

Door Tweakers user SacreBleu, dinsdag 08 januari 2013 14:10

De reden waarom ik naar AAA-titels kijk is omdat daar het probleem zit wat ik hier beschrijf. Indie games hebben een mooie opmars gemaakt en het is een uitstekende markt, maar daar hoef ik geen state-of-the-art hardware voor aan te schaffen.

Daarna zullen succesvolle indie studio's, wellicht, overgenomen worden waardoor uiteindelijk hetzelfde geldt. Indies zijn leuk - omdat ze independent zijn en niet onder druk staan.
Het gaat dus met name dat de "grote" ontwikkelaars klagen dat de PC een verloren platform is, terwijl het tegendeel wordt bewezen door de independent studio's. Daarnaast worden, nagenoeg, alle indie games voornamelijk op en voor de PC ontwikkeld. Met triple-A titels niet, en daar zit, vooralsnog, een hele grote draagkracht op in de industrie.

Zonder de AAA productie loop je het risico dat PC gaming, zoals we het nu kennen gaat uitsterven, je hebt namelijk geen reden meer om een PC te hebben voor gamen, behalve de die-hards die nog volop naar de independent market kijkt. De meeste mensen zullen dan, uiteindelijk, tůch een console moeten aankopen.

Natuurlijk zal het niet zo ver komen, maar het is leuk om met het idee te spelen.

Door Tweakers user Oxidda, dinsdag 08 januari 2013 16:13

Was het niet juist de komst van digitale distributie van games dat de PC weer helemaal terug heeft gebracht?

Daarbij is tegenwoordig MMO-gaming populairder dan ooit en daar is PC nog altijd grootmeester in. Voeg daar games toe als League of Legends (Die gigantisch veel spelers heeft) dan denk ik juist dat de PC verre van dood is. Maar juist harstikke levend.

Door Tweakers user Sgreehder, dinsdag 08 januari 2013 16:26

SacreBleu schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 14:10:
De reden waarom ik naar AAA-titels kijk is omdat daar het probleem zit wat ik hier beschrijf. Indie games hebben een mooie opmars gemaakt en het is een uitstekende markt, maar daar hoef ik geen state-of-the-art hardware voor aan te schaffen.
Daar blijft het niet bij. Met de opgang van engines als Unity en de eenvoudige instap bij volwassen engines als Source en Unreal is het ook voor indie-ontwikkelaars prima mogelijk veeleisende games neer te zetten.

Ik noem Amnesia, Sanctum, Miner Wars, Orcs Must Die, Hawken, Natural Selection, etc. Stuk voor stuk indie-pareltjes en prima in staat je PC het moeilijk te maken, mocht je daartoe behoefte hebben. Voor de rest van ons is het een prettige afwisseling om pas te upgraden zodra je hardware ermee kapt.

Door Tweakers user iThinkSo, dinsdag 08 januari 2013 16:38

Het ligt op zijn gat op het moment, maar ik zie het eigenlijk wel weer de goeie richting in gaan. Ik denk namelijk dat de Steambox HET gamingplatform wordt, met bijkomend voordeel dat het compatibel is met PC.


Door Tweakers user rickboy333, dinsdag 08 januari 2013 18:38

Half life 1 was mijn eerste spel van mijn eigen zakgeld. Ik heb hem nog steeds !!!!

Maar nee de PC gaat niet dood. Omdat ten eerste rtsg maar ook mopg zoals; Starcraft, Red alert Wow enz kan je niet op een Console spelen. Kijk maar naar Halo wars was een flop da werd. En ten 2 e Op je PC is veel leuker. Kijk je hebt geen joystick maar wel een keybord enz. EN Veel compementen op b.v 4 launch is alleen maar game spul. Kijk de Videokaart was vroeger weinig boeiends. Nu is het zowa belangrijker dan de HDD.

Door Tweakers user analog_, dinsdag 08 januari 2013 20:20

Ik denk dat die indie beweging die ik zelf ook in mijn kring zie de consoles eens flink wat spelers kunnen kapen. Zover ik weet is dev'en op console nog altijd moeilijker dan op x86, dus verwacht meer diversiteit in de toekomst.

Hoe dan ook, het idee dat je na het testen van je 'demo' het spel toch niet zou kopen is een makkelijke uitvlucht om jezelf te verantwoorden post-download. Keer of draai het hoe je wilt maar uiteindelijk heb jij toch enkele uren (leed)vermaak gehad met je onbetaalde demo.

Er is ook niet zoiets als 'recht op demo', de meerderheid van de producten en services die je koopt hebben dat ook niet. Dat jij het dan immoreel/oneerlijk/whatever vindt dat er vroeger meer demo's waren dan nu, wijst meer op jouw koppigheid om van het oude verkoopmodel af te stappen.

En hiermee stel ik dus jouw gedrag gelijk aan dat van platenlabels.

go

[Reactie gewijzigd op dinsdag 08 januari 2013 20:23]


Door Tweakers user SacreBleu, dinsdag 08 januari 2013 20:40

analog_ schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:20:
Ik denk dat die indie beweging die ik zelf ook in mijn kring zie de consoles eens flink wat spelers kunnen kapen. Zover ik weet is dev'en op console nog altijd moeilijker dan op x86, dus verwacht meer diversiteit in de toekomst.

Hoe dan ook, het idee dat je na het testen van je 'demo' het spel toch niet zou kopen is een makkelijke uitvlucht om jezelf te verantwoorden post-download. Keer of draai het hoe je wilt maar uiteindelijk heb jij toch enkele uren (leed)vermaak gehad met je onbetaalde demo.

Er is ook niet zoiets als 'recht op demo', de meerderheid van de producten en services die je koopt hebben dat ook niet. Dat jij het dan immoreel/oneerlijk/whatever vindt dat er vroeger meer demo's waren dan nu, wijst meer op jouw koppigheid om van het oude verkoopmodel af te stappen.

En hiermee stel ik dus jouw gedrag gelijk aan dat van platenlabels.

go
Een auto koop je ook niet zonder daar in te hebben gereden, een huis koop je ook niet zonder er eerst in te hebben gelopen. Dat de uitgaven hoger liggen voor dit soort producten maakt niet uit.

Ik probeer mezelf helemaal niet te verantwoorden, ik download inderdaad games om te kijken wat het is. Ik heb ook nergens uitgedrukt dat ik vind dat er demo's beschikbaar 'moeten' zijn. Het is een gemis. Heeft voor de rest weinig met koppigheid te maken of het niet willen afstappen van een model. Ik wil graag voor iets geld uitgeven, maar niet met een blinddoek en oordopjes in.

Door Tweakers user meneer william, woensdag 09 januari 2013 09:26

Ben ik niet met je eens, ja er zijn veel ports maar de betere games zullen zich afscheiden van dit soort uitmelkerij van de game industrie. En Assassin's Creed 1 was supper op de pc, 2 was naar mijn mening crap op de pc en ja ik heb die legaal gekocht een paar uur gespeeld en toen besefte ik dat het geld verspilling was, Als het gaat om deel 3 hoor ik hele positive berichten en zou het spel juist voorde pc vernieuwde technieken bevatten die alleen op een pc mogelijk zijn.

kijk hier maar eens naar: http://www.geforce.co.uk/.../assassins-creed-3/videos

De manier waarop wij nu gamen zal groots veranderen en uiteindelijk door alle hardware/software evoluties/revoluties zo ver komen dat je speelt in een omgeving die haarscherp lijkt op hoe je in reallife de wereld ziet. Hiervoor zal de pc altijd aan de voorkant staan.

Door Tweakers user einstein, woensdag 09 januari 2013 11:24

Voor mij is het probleem niet zozeer dat er (te) weinig games voor de pc zijn. Wat ik treurig vind is hoe weinig goede games er Łberhaupt nog zijn te vinden. Platform daargelaten. Een paar goede FPS en RPG's, een paar racegames... en verder? Nee.

Door Tweakers user jim.c, woensdag 09 januari 2013 12:09

het is tegenwoordig bij de pc redelijk simpel. het is niet meer de moeite waard om een alleen SP game te maken, het grote geld zit in de MP.

ik speel zelf de meeste spellen wel een paar duizend uur, maar natuurlijk niet offline, simpelweg omdat ik geen 50 euro over heb voor een spel dat in een week uit te spelen is (met uitzonderingen uiteraard). en kom op het is niet of je op de x-box / ps3 / wii niet games kan downloaden.


daarnaast vindt ik het een beetje onredelijk van de pc'ers dat ze denken dat wij een kat in de zak gaan kopen. als ik een appel wil dan wil ik zien of die er goed uit ziet. sterker nog ik wil al eventjes kijken of er niet rotte stukjes inzitten door de appel op beurs uitziende plekjes in te drukken... maar op het moment dat het gaat om iets dat 300 keer zo duur is dan mag dat opeens niet...

(ze verbreken ook nog de eerste grondwet door de pc gebruikers te discrimineren als er geen demo komt voor de pc maar wel voor console's... als je zover zou willen gaan iig).


nah pc gaming is niet dood maar maakt een nieuwe start.

persoonlijk denk ik dat de console meer is voor dingen als shooters (aangezien het moeilijker is te hacken en niet zoals bij de pc hacks uit voor het spel uit is) en simpele SP spellen / platform games.
voor mmorpg's daarintegen... pc blijft nummer 1 imo

[Reactie gewijzigd op woensdag 09 januari 2013 12:10]


Door Tweakers user Darf, woensdag 09 januari 2013 12:31

De consoles zijn eerder dood dan PC. De consoles krijgen uitgemelkte sequels als exclusives. Niemand gaat nog in nieuwe IP's investeren op de huidige generatie consoles. Op PC is er een grote variŽteit aan games op moment. Oude genres zijn juist nieuw leven ingeblazen. Daarnaast moet je ook niet puur op sales kijken. Games op de pc worden langer gespeeld dan op consoles en vaak door mods nieuw leven ingeblazen. De meest multi platform titels vind ik niet eens interessant.

Als voorbeeld noem je GTA5, maar reken er maar op dat GTA5 naar de PC komt, misschien met een paar maanden vertraging, maar hij zal komen. ENB er over en het is genieten geblazen. Het verschil in gfx is momenteel zo groot, dat er een hoop mensen zullen wachten tot een PC versie. Dan nog zullen meer mensen dit soort multiplatform titels kopen op de console. Is dat erg? Nee, vind ik niet. Het zijn games die je een 1-3 weken zoet houden. Dat is geen groot gemis voor mij. Ondertussen speel ik net als 30 miljoen andere mensen wel LoL.

Door Tweakers user actionInvoke, woensdag 09 januari 2013 13:32

Weet niet wat jij rookt maar naar mijn mening is de PC markt sterker dan ooit. Zo sterk dat ik vorig jaar definitief consoles de rug toe heb gekeerd. Ben nu even Halo 4 aan het spelen, wat een afgang is dat zeg. Slap aftreksel van een spel.

Een stevig mix van retro games (ideaal voor de laptop omdat ze bijna geen stroom vragen!), indie games (ben de laatste tijd zoveel leuke kleine games tegen gekomen die me weer herinneren wat games geweldig maakt), games die nooit naar consoles toe komen en een paar grotere titels.

Het idee wat je moet los laten is dat er must have titels zijn. Die zijn er niet. Vooral niet als het gaat om grote titels want daar zijn er duizend in een dozijn van. Als een game een slechte port is, KOOP HEM DAN NIET! Voor die slechte port zijn er minstens tien die het wel goed doen.

En nu komen we bij de ware aard waarom die generieke big budget titels slecht verkopen op de PC, ze hebben gewoon veel concurrentie van goede titels. Er zijn zat goede PC games die aantonen dat je prima kan leven van PC verkoop, ook console ports. Je moet alleen je huiswerk als developer goed doen want anders gaat de consument naar een ander toe. PC gamers hebben iets dat console gamers niet hebben en dat is keuze.

En PT2 is echte een gedrocht van een spel (op welk platform dan ook), waarom zou je dat in godsnaam aanhalen om aan te tonen dat de PC het slecht doet.

Door Tweakers user Shinigami, woensdag 09 januari 2013 14:25

Ik ben in de regel een console gamer, afgezien van wat Valve games die ik op de PC speelde en Minecraft. Echter sinds ik een nieuwe PC in elkaar heb geflanst met een dikke videokaart, werd het ook eens tijd om wat meer PC games te proberen.

Ik heb altijd gedacht dat dat gezeik over DRM op de PC bullshit verhalen waren van mensen die vergezochte argumenten zochten om hun illegale praktijken goed te praten.
Aangezien ik ook Steam gebruikte (waar ik overigens erg positief over ben), had ik het idee dat het allemaal wel meevalt.
Het bleek dat ik het bij het verkeerde eind had.

Een vriend van mij wist me te vertellen dat Far Cry 3 een zeer tof spelleke was, nieuwsgierig dat ik was, besloot ik het illegaal te downloaden (foei!). Na een dag spelen wist ik dat dit spel zeker mijn geld waard was, en de meerwaarde van een valide licentie m.b.t. het kunnen syncen van savegames e.d. was voor mij een reden om mijn portemonnee te trekken. Prima. Illegale ISO's verwijderd, en hop naar de webshop om een licentie te kopen.

30 euro later werd ik voorgeschoteld met het helse DRM systeem van Ubisoft: UPlay. Goed, ik ben bereid daarover heen te stappen. Na het invullen van mijn serial code begon het downloaden van Far Cry 3. Zo'n 10 gigabyte moest er worden geladen, maar de servers van Ubisoft vertikten het om sneller te gaan dan 200kBps. 200 kilobyte per seconde! Wuddefuq?

Gevolg: het zou een halve dag duren voordat Far Cry 3 geÔnstalleerd was.

Na wat vloeken en tieren was ik het inmiddels zo zat geworden, dat ik uiteindelijk besloot om de ISO's maar weer illegaal te downloaden via een torrent, waar ik een snelheid van 2MBps wist te bereiken, tienmaal zo snel.

Wederom een voorbeeld waarom DRM (en dan met name Ubisoft) zo gigantisch hard faalt. Dit hele avontuur heeft mij zo hard gefrustreerd dat ik maar weer terug ben gegaan naar m'n PS3. Dit verzekerd mij ook dat ik dit voorjaar GTA V kan spelen, waar PC gamers weer een half jaar moeten wachten.

Persoonlijke conclusie: PC gaming is niet dood, sterker nog, de indie-scene is groter dan ooit, maar bij de blockbuster titels is het voor mij zo'n frustrerende aangelegenheid geworden (DRM, late releases) dat ik liever achter de console duik.

Door Tweakers user actionInvoke, woensdag 09 januari 2013 14:39

Shinigami schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:25:
Ik ben in de regel een console gamer, afgezien van wat Valve games die ik op de PC speelde en Minecraft. Echter sinds ik een nieuwe PC in elkaar heb geflanst met een dikke videokaart, werd het ook eens tijd om wat meer PC games te proberen.

Ik heb altijd gedacht dat dat gezeik over DRM op de PC bullshit verhalen waren van mensen die vergezochte argumenten zochten om hun illegale praktijken goed te praten.
Aangezien ik ook Steam gebruikte (waar ik overigens erg positief over ben), had ik het idee dat het allemaal wel meevalt.
Het bleek dat ik het bij het verkeerde eind had.

Een vriend van mij wist me te vertellen dat Far Cry 3 een zeer tof spelleke was, nieuwsgierig dat ik was, besloot ik het illegaal te downloaden (foei!). Na een dag spelen wist ik dat dit spel zeker mijn geld waard was, en de meerwaarde van een valide licentie m.b.t. het kunnen syncen van savegames e.d. was voor mij een reden om mijn portemonnee te trekken. Prima. Illegale ISO's verwijderd, en hop naar de webshop om een licentie te kopen.

30 euro later werd ik voorgeschoteld met het helse DRM systeem van Ubisoft: UPlay. Goed, ik ben bereid daarover heen te stappen. Na het invullen van mijn serial code begon het downloaden van Far Cry 3. Zo'n 10 gigabyte moest er worden geladen, maar de servers van Ubisoft vertikten het om sneller te gaan dan 200kBps. 200 kilobyte per seconde! Wuddefuq?

Gevolg: het zou een halve dag duren voordat Far Cry 3 geÔnstalleerd was.

Na wat vloeken en tieren was ik het inmiddels zo zat geworden, dat ik uiteindelijk besloot om de ISO's maar weer illegaal te downloaden via een torrent, waar ik een snelheid van 2MBps wist te bereiken, tienmaal zo snel.

Wederom een voorbeeld waarom DRM (en dan met name Ubisoft) zo gigantisch hard faalt. Dit hele avontuur heeft mij zo hard gefrustreerd dat ik maar weer terug ben gegaan naar m'n PS3. Dit verzekerd mij ook dat ik dit voorjaar GTA V kan spelen, waar PC gamers weer een half jaar moeten wachten.

Persoonlijke conclusie: PC gaming is niet dood, sterker nog, de indie-scene is groter dan ooit, maar bij de blockbuster titels is het voor mij zo'n frustrerende aangelegenheid geworden (DRM, late releases) dat ik liever achter de console duik.
Tja, had hetzelfde met Anno2070. Spel voor kerst gekregen, kon het zes dagen lang niet spelen omdat ubisoft drm mij geen toegang gaf. Continue maar volhouden dat het aan mij lag. Heel veel mensen hadden het probleem. Wordt het verholpen met een patch. Geen excuus ofzo.

Nou ja, ben er als PC gamer nu heel makkelijk in. Exit ubisoft games. Koop per definitie nu geen EA, Ubisoft of Activision games meer en mis ze ook totaal niet.

Door Tweakers user corporalnl, woensdag 09 januari 2013 15:29

Wat ik eigenlijk wel grappig vind. Dat mensen hier nu over klagen. Terwijl dit vroeger ook was. ps1/ps2 generatie en zelfs Atari generatie was het zo.

Sommige spellen kwamen op ene console en bij de andere niet.
Soms ging het weer anders om of dan kwam deze later uit.

Om eerlijk te zijn zie ik niet veel verandering vergeleken met vroeger.

( beetje hetzelfde dat er geklaagd wordt dat een spel 50-60 euro is en dat het duurder is vergeleken met vroeger, nou ik kan me herinneren dat ik spellen heb gekocht voor 120 gulden )

Neemt niet weg dat ik het natuurlijk jammer zou vinden als sommige games niet te krijgen zijn op de PC en dat je "Ports" naar de pc hebt.

Door Tweakers user joostroskam, woensdag 09 januari 2013 15:42

PC GAMING 4 LIFE roep ik altijd. De PC blijft altijd actueel en vernieuwbaar, consoles niet. Toch vind ik gamen met een toetsenbord en muis veel preciezer werken dan een controller. De pc wint het toch echt van mijn xbox :)

Door Tweakers user Peatsmoke, woensdag 09 januari 2013 15:48

Zelf ben ik langere tijd weg geweest uit de PC-games omdat ik ook in mijn enthousiasme een PS3 gekocht had (die ik inmiddels alweer verkocht heb). Het spelen van een FPS was voor mij net zo goed een hel als dat voor jou was. Haalde ik met een beetje oefenen op de PC altijd de bovenste regionen van de scorevelden, bij de PS3 zat ik steevast in de onderste.
Het argument dat PC spelen meer ten prooi vallen aan piraterij dan consoles, lijkt me een zwak argument. Mensen die in de multiplayers willen spelen zijn aangewezen op gekochte versies, of die nu voor de console zijn of voor de PC.
Aangezien er meer mensen een PC hebben dan een console, lijtk het wel logisch dat daarvoor meer illegale versies voor gebruikt worden.

Door Tweakers user Amanoo, woensdag 09 januari 2013 16:43

Ik heb zelf ook niet al te veel problemen met gamen op de PC, eigenlijk. Goed, Assassin's Creed speel naar mijn mening wel fijner met een controller, maar die heb ik wel liggen en dat wil ik dan ook wel voor lief nemen (ik vind het juist leuker met controller en ik vind het een serie die gewoon met controller HOORT te worden gespeeld). Wel jammer dat je niet zo snel altijd weet wat je in huis haalt. Zelfde probleem heb ik op Android, waar ik aan piraterij doe puur omdat ik wil weten of een app mij bevalt voordat ik hem koop. Als hij mij bevalt krijgt de ontwikkelaar ook wel centen hoor (draai op dit moment dan ook geen enkele illegale app meer). Ook is PC gaming vaak wel prijzig. Ik kan niet bepaald veel spellen veroorloven, omdat 60 euro per game wel erg veel is. Andere media zijn ook veel goedkoper, zelfs als ze net uit zijn. Ik kan voor 8 euro naar de nieuwste films in de bios, een bluray schijfje kost een keer 20 euro, maar een spel moet 60 zijn. Shooters speel ik absoluut met muis en toetsenbord. Leuk dat mensen zeggen dat het ook wel met controller kan, maar als ik vervolgens zie hoe klunzig dat gaat, en dat je een half uur erover doet om om te draaien... Er zijn misschien 3-6 games die ik zou willen spelen maar niet voor PC zijn uitgekomen, zoals Uncharted, dus ik heb niet echt het idee dat ik veel misloop. Voor die paar spellen ga ik geen ondermaats presterend apparaat kopen.

Door Tweakers user eltweako, woensdag 09 januari 2013 19:28

Ik ben een doorgewinterde pc-gamer.
Al menigeen console heb ik geprobeerd om steevast na een paar minuten de controller door de kamer te gooien, het is niet mijn ding. Pakweg 10 jaar geleden leek pc-gaming helemaal dood. Geen AAA releases meer voor de pc, maar wel voor de Playstation en de XBOX. Af en toe een slechte port.
Het was zo bar en bar slecht dat gaming magazines er mee stopte. Ik heb nog een XBOX en PS2 in de kast staan stof te happen, gekocht tijdens deze "donkere dagen" maar het was voor mij geen goede game ervaring als ik moest mikken met een controller, geef mij maar een muis.
De afgelopen jaren is pc-gaming weer een opleving aan het maken, en is nog nooit zo springlevend als ooit. Indi-games samen met steam maken gaming weer leuk.


Diverse top titels hebben dit jaar hun debuut gemaakt op de pc:
Black ops 2, Far cry 3, Dishonored, Battlefield 3, Borderlands 2, Planetside 2, Mass Effect 3, Guild Wars 2, Diablo 3 en ga zo maar door.


Voor 2013 staat er ook weer een lekkere lineup te wachten met Watchdogs, Tomb Raider, Dead space 3, Bioschock infiinte, Crysys 3, XCOM, Sniper 2, Metro last light, Dead island riptide, Remember me, Star wars 1313 Thief 4,Star trek, aliens, devils third, dmc, battehigh2, dragonage , splintercell blacklist, battlefield 4, rainbox 6 patriots, pray2, the cave, lost planet 3, thunder wolves, grid 2, painkiller, dark, fuse, the dark eye, mistborn, mud, mars en vast nog vele anderen.


Daarnaast staan er voor 2013 ook nog een hoop pc exclusive games klaar:

Dead state, shadowrun, zero, routine, ace combat, amnesia, arma 3, rome total war 2, survarium, moebelius, impire, grim dawn, fortnite, europa universalis, the elder scrolls online, company of heroes 2, command & conquer, armageddon reincarnation, broken sword, space rangers, the hobbit, warframe, gorky 21, devekick, akaneiro, salem, real world racing, the mighty quest for epic loot, ocean city racing, the humans, napoleon's campagins 2, black gold, starlight inception, lifeless planet, primal fears, america dawn, the amazing race, starbound, blackspace, royal quest, shootmania storm, ace wushu, simcity, end of nations, march eagles, don't starve, dragon commander, plants vs zombies 2, monarch, tengami, centration, path of exile, mount & blade 2, WOD, wargame, hotline miami 2, escape from necron 7, nevermind, dungeonland, rfactor 2, the dead linger en vast nog veel meer games.

Als je hiermee kunt zeggen dat pc gaming dood is, dan zijn er weinig platforms levend.
Naar mijn mening, heeft de pc een geweldig jaar achter de rug, en een goede toekomst. De consoles worden nu veelal gebruikt om flink te cashen, en de titles waar weinig mee mis kan gaan worden ook voor de pc rereleased.


Dood? nog lang niet.
Dalende? Nee, de dip hebben we inmiddels gehad.

[Reactie gewijzigd op woensdag 09 januari 2013 21:36]


Door Tweakers user ArmadaOne, donderdag 10 januari 2013 00:41

Zolang er nog modders bestaan (wijst naar zichzelf) blijft de PC gaming markt nog interessant.
Helaas vallen een hoop spellen inderdaad erg tegen of zijn bizar slechte ports.
Zo was Resident Evil 5 best gaaf totdat je op een punt kwam waarbij je een bepaalde actie moest uitvoeren om verder te komen wat zonder gamepad bijna onmogelijk was.
Pijltjes op je scherm matchen met toetsencombi's gaat niet zo goed op een keyboard :P.
Na bijna het hele spel uitgespeeld te hebben kwam ik vast te zitten op het laatste (!) level omdat ik de toetsen niet snel genoeg kon bewegen.
En nee ik ga niet speciaal een gamepad aansluiten om een spel wat ik volledig met muis en keyboard tot het laatste level heb gespeeld uit te kunnen spelen.

Zowiezo zijn er weinig spellen die mij boeien zoals de spellen die ik vroegah (toen alles nog beter was, weet je nog?) speelde...
Niet vanwege de graphics natuurlijk, met die teletekst achtige blokkerigheid in maximaal 16 kleuren of als je geluk had 256 kleuren :P
Nee, de gameplay en de verhaallijnen waren zo goed dat het niet uit maakte dat je strategie spellen turn-based waren en eigenlijk net als een bordspel gewoon uit een stel vierkantjes bestond met wat casio-geluiden op de achtergrond uit je pc speaker.
Civilization, Operation Wolf, Wolfpack, Wolfenstein 3D, Doom, Dune / Dune II, Command and Conquer, Red Alert, Megarace, Death Track, One Must Fall 2097... wat een geweldige spellen!
Ik heb nog steeds een laptop waar ik MS-DOS en Windows 98 op draai gewoonweg om sommige van mijn favoriete golden oldies nog steeds te kunnen spelen.
Het liefst zou ik weer een 386 of max. 486 neer zetten met een 1 MB trident VGA kaart en een Soundblaster Pro 16 of Gravis Ultrasound Extreme geluidskaart (heb ik beide gehad ja).
Ach ja de nostalgie... zou ik hetzelfde voelen voor de spellen van vandaag over 20 jaar?
Buiten Mass Effect 2 en 3 (wel met de happy ending mod) denk ik niet...

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 10 januari 2013 15:27

ArmadaOne schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 00:41:
Zolang er nog modders bestaan (wijst naar zichzelf) blijft de PC gaming markt nog interessant.
Helaas vallen een hoop spellen inderdaad erg tegen of zijn bizar slechte ports.
Zo was Resident Evil 5 best gaaf totdat je op een punt kwam waarbij je een bepaalde actie moest uitvoeren om verder te komen wat zonder gamepad bijna onmogelijk was.
Pijltjes op je scherm matchen met toetsencombi's gaat niet zo goed op een keyboard :P.
Na bijna het hele spel uitgespeeld te hebben kwam ik vast te zitten op het laatste (!) level omdat ik de toetsen niet snel genoeg kon bewegen.
En nee ik ga niet speciaal een gamepad aansluiten om een spel wat ik volledig met muis en keyboard tot het laatste level heb gespeeld uit te kunnen spelen.

Zowiezo zijn er weinig spellen die mij boeien zoals de spellen die ik vroegah (toen alles nog beter was, weet je nog?) speelde...
Niet vanwege de graphics natuurlijk, met die teletekst achtige blokkerigheid in maximaal 16 kleuren of als je geluk had 256 kleuren :P
Nee, de gameplay en de verhaallijnen waren zo goed dat het niet uit maakte dat je strategie spellen turn-based waren en eigenlijk net als een bordspel gewoon uit een stel vierkantjes bestond met wat casio-geluiden op de achtergrond uit je pc speaker.
Civilization, Operation Wolf, Wolfpack, Wolfenstein 3D, Doom, Dune / Dune II, Command and Conquer, Red Alert, Megarace, Death Track, One Must Fall 2097... wat een geweldige spellen!
Ik heb nog steeds een laptop waar ik MS-DOS en Windows 98 op draai gewoonweg om sommige van mijn favoriete golden oldies nog steeds te kunnen spelen.
Het liefst zou ik weer een 386 of max. 486 neer zetten met een 1 MB trident VGA kaart en een Soundblaster Pro 16 of Gravis Ultrasound Extreme geluidskaart (heb ik beide gehad ja).
Ach ja de nostalgie... zou ik hetzelfde voelen voor de spellen van vandaag over 20 jaar?
Buiten Mass Effect 2 en 3 (wel met de happy ending mod) denk ik niet...
Je wordt gewoon oud. ;)
En als je ouder bent wordt je gewoon minder snel enthousiast. Daarnaast heb je in je leven al zoveel gezien qua gaming dat weinig meer echt vernieuwend is.

Door Tweakers user ArmadaOne, donderdag 10 januari 2013 19:21

Hah je bedoeld dat ik verwend ben door steeds uitgebreidere games met meer realisme en gavere graphics... :-P
Tja, je hebt gedeeltelijk wel gelijk. Vroeger was je ook al blij als je een lingerie catalogus in handen kreeg nu ben je ook verwend door een overvloed aan harde porno, en nu zo'n beetje alle auto's van luxe zijn voorzien waar je in de jaren 70 alleen maar van kon dromen wil je ook niet meer terug naar een 2cv of kever.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen games meer zijn / uit komen waar ik niet enthousiast van wordt.
Een goed spel met een goede verhaallijn (waarvan je het idee krijgt dat de makers er echt aan gewerkt hebben en zelf enthousiaste gamers zijn) kan ik zeker wel waarderen.
Echter het porten van goedkope troep wat duidelijk meer marketing dan waarde is kan ik zeer zeker niet waarderen.

Door Tweakers user Amanoo, vrijdag 11 januari 2013 00:48

Ik heb zelf ookw el een beetje moeite met me interesseren voor nieuwe games. Het is niet zo vernieuwend meer. Wordt ik nu ook oud? Misschien. Ik weet nog wel dat Super Mario 64 toch weer meer dan vernieuwend was (misschien moet ik weer eens een keer de casette uit de kast halen, ben wel slecht in platformers). Naar mijn mening zijn veel games tegenwoordig meer van hetzelfde. Crysis vond ik eigenlijk ook nog tegenvallen. Lag misschien aan mijn speelstijl, wat ondanks extra krachten, zoals die onzichtbaarheid, weinig anders was van als ik in een andere shooter een keer wat rond sneakte. Call of Duty is helemaal vernieuwingsloos. Voor Assassin's Creed en Mass Effect liep ik dan wel weer warm. Tja, ik sta denk ik gewoon te springen om goede verhalen en vernieuwende settings. Tegenwoordig vind je die niet zo veel meer. Veel uitmelkseries, weinig nieuws. Devil May Cry en Hitman moet ik beiden nog eens spelen, helemaal vanaf het begin, en ik ben wel nieuwsgierig naar de series geworden na de laatste reclame. De nieuwe Sim City gaat ook weer zeker interessant en vernieuwend worden. War for the Overworld en Godus heb ik op gepledged. Er zal nog wel eens wat leuks misschien kunnen komen.

Door Tweakers user Helixes, vrijdag 11 januari 2013 10:38

luister,

Biggy Smalls
John Lennon
Elvis Presley
Tupac Shakur
Kurt Cobain

Zo maar een lijstje van begrippen die je PC gaming kan inwisselen in de centrale stelling van deze blog. Ik denk trouwens dat het bovenstaande lijstje redelijkerwijs met "ja" kan worden beantwoord - de vraag voor vele jaren is of deze personen nog levend zijn.

Al meer dan 10 jaar hoor ik geluiden dat PC gaming dood is. Het zal wel. Zojuist deed ik een rondje Diablo III, and all was well.

Is PC gaming dood? Vraag het AMD, vraag het nVidia, vraag het Intel. Zolang er op gaming toegelegd silicium wordt gebakken, en er (stevige!) concurrrentie bestaat op die markt. Zolang mensen bereid zijn § 200+ uit te geven aan een CPU of videokaart (en niet zwaar in de digitale grafische bewerking zitten), geloof ik niet in het overlijden van PC gaming. Sorry.

En vraag het Valve. De afgelopen winter sale schijnt weer een gigantische flop te zijn geweest.

Telkens wanneer iemand zegt dat PC gaming dood is, doodt God een kitten :Y)

Door Tweakers user SacreBleu, vrijdag 11 januari 2013 11:51

Amanoo schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 00:48:
Ik heb zelf ookw el een beetje moeite met me interesseren voor nieuwe games. Het is niet zo vernieuwend meer. Wordt ik nu ook oud? Misschien. Ik weet nog wel dat Super Mario 64 toch weer meer dan vernieuwend was (misschien moet ik weer eens een keer de casette uit de kast halen, ben wel slecht in platformers). Naar mijn mening zijn veel games tegenwoordig meer van hetzelfde. Crysis vond ik eigenlijk ook nog tegenvallen. Lag misschien aan mijn speelstijl, wat ondanks extra krachten, zoals die onzichtbaarheid, weinig anders was van als ik in een andere shooter een keer wat rond sneakte. Call of Duty is helemaal vernieuwingsloos. Voor Assassin's Creed en Mass Effect liep ik dan wel weer warm. Tja, ik sta denk ik gewoon te springen om goede verhalen en vernieuwende settings. Tegenwoordig vind je die niet zo veel meer. Veel uitmelkseries, weinig nieuws. Devil May Cry en Hitman moet ik beiden nog eens spelen, helemaal vanaf het begin, en ik ben wel nieuwsgierig naar de series geworden na de laatste reclame. De nieuwe Sim City gaat ook weer zeker interessant en vernieuwend worden. War for the Overworld en Godus heb ik op gepledged. Er zal nog wel eens wat leuks misschien kunnen komen.
Ik heb daarmee hetzelfde. Weinig nieuws meer, dat komt vooral omdat we alle genres al hebben uitgevonden en dat de grote studio's geen risico's kunnen nemen.
Het is meer de verschuiving naar casual waar ik huiverig voor ben. Ik kan een aardig potje knallen met Call of Duty of Gears of War. Maar onlangs bij GoG kocht ik Duke Nukem 3D, ik werd in de pan gehakt. Geen regenerative health, waarschuwingen of aanwijzingen. Dat mis ik heel erg. Het echte verkenwerk, het echte tactisch plannen.

Vooral vanuit de indie hoek moet ik mijn gamen nu hebben, daar zit de innovatie in. Daar worden risico's genomen en daar zitten de grote ballen.

Door Tweakers user ArmadaOne, vrijdag 11 januari 2013 12:03

Overigens is het niet alleen de berichten dat PC gaming dood is, elke week lees ik weer een artikel op tweakers dat de PC "aan het eind van zijn bestaan is" wat zo'n beetje het domste is wat je kan schrijven op een IT-based nieuwssite waarvan het gros een PC heeft en die ook gebruikt om op tweakers te komen.
Berichten schrijven gaat nu eenmaal makkelijker met een toetsenbord dan op je mobiel of zelfs je tablet tenzij je een dockingstation hebt wat van je tablet dan eigenlijk een Android PC of Hybrid maakt.
Net nog een paar uur FarCry 3 op ultra gespeeld en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren op een tablet of smartphone, hoeveel cores en gpu's je er ook in propt.

Maar weer terug komend op het porten van console naar PC dat was bij FarCry en FC2 niet zo, maar FC3 is duidelijk wel een port.
Dit wordt al snel duidelijk in het eerste level waar je razendsnel op een bepaalde toets moet rammen om verder te kunnen in het spel en als je niet snel genoeg bent ga je keer op keer dood.
Ook zit er een gruwelijke bug in waarbij als je geen standaard toetseninstellingen gebruikt je opeens "vast" komt te zitten omdat de toets die je zelf ingesteld hebt niet werkt, terwijl op het scherm wel de juiste toets wordt aangegeven (druk "spatie" om het voertuig te verlaten).
Dit, en het feit dat je de cutscenes niet kan skippen, maakt het spelen af en toe knap irritant en verpest de spelervaring.
Een dergelijke bug was ik in Battlefield 3 ook al tegen gekomen (metro level) al hebben ze daar toch wel iets meer hun best gedaan om de PC versie probleemloos te laten verlopen want ook de ongepatchte versie had buiten het metro level maar 1 bug (2e level, parkeerterrein, 2 mannen achter ramen die "onverwoestbaar" waren) terwijl FarCry 3 al na 2 dagen een patch moest krijgen wegens enorme lag.
Overigens is ook na patchen FC3 traag en stotterend tijdens sommige cutscenes en nu zitten ze 3 maanden na release al op patch 4.

Door Tweakers user BuzzardHawk, zaterdag 12 januari 2013 13:55

Felyrion schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 04:12:
Ik bedenk me nu dat er natuurlijk nog een grote reden is: Er zit geen grote fabrikant achter PC gaming die probeert exclusives te kopen of op andere manieren ontwikkelaars naar zich toe probeert te lokken.

Ik denk bijvoorbeeld dat MS met een aardige zak geld moet zijn gekomen om GoW als Xbox exclusive te verkrijgen. Voor de PC zal niemand daar een cent aan wagen, daar valt niks mee te winnen.
Er ZAT geen grote fabrikant meer achter PC Gaming. MS zat met de ontwikkeling van DirecxtX achter de evolutie van de Game industrie.

In de early days was het een ramp voor de game ontwikkelaars om hun engine geschikt te maken voor het oerwoud van videokaarten. Door de tussenkomst van een API als OpenGL en DirectX maakte de Game engine compatible met alle hardware op een PC met MS Windos OS.

De videokaarten bakkers moesten zorgen dat hun kaart compatible en sneller was dan de concurent in OpenGL of direct X. Dit was de start van de Videokaart wedloop waar Nvidia en AMD over zijn gebleven.

Elke nieuwe DirectX versie zorgde voor nieuwe eyecandy die de Game ontwikkelaars konden gebruiken en was alleen te zien op de nieuwe generatie videokaarten op een PC met WindowsOS.

De laatste stuiptrekking hiervan was dat voor DirecxtX 10 games je moest upgraden van Windows XP naar Vista. Het probleem was dat er niet veel game engines bestonden die hiervan gebruik maakte.
Ik, als exponent van de (stok) oude Garde, ben ook opgegroeid met Games.
Commodore 64, Amiga 500 Platform games met 2d gameplay met maar ťťn weapon of choice de twee button digitale stick. De ideale combinatie.

Toen kwam de PC met toetsenbord en muis besturing. De digitale stick werd vervangen door wsad en de pijltjes toetsen. De muis en toetsenbord combinatie bleek perfect voor FPS, RPG en RTS games. Voor platform games kon je een controller inpluggen, voor racesgames een stuurtje, flichtsims een HOTAS. Ieder spel zijn eigen ideale combinatie, ik heb ze allemaal, those where the days.

Door de komst van Xbox en PS3 is de ontwikkeling van de game engines grafisch blijven steken op Directx9. Vanaf toen moesten ontwikkelaars keuzes maken in Grafische Eyecandy en gameplay geoptimaliseerd voor controler.

Helaas wordt hierdoor de gameplay voor FPS spellen geoptimaliseerd voor controller. De port naar de PC valt dan vaak tegen. Dit is de echte doodsteek voor de "originele PC gameplay".

Door Tweakers user analog_, zaterdag 12 januari 2013 20:23

SacreBleu schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:40:
[...]


Een auto koop je ook niet zonder daar in te hebben gereden, een huis koop je ook niet zonder er eerst in te hebben gelopen. Dat de uitgaven hoger liggen voor dit soort producten maakt niet uit.

[...]
Waarom maakt dat niet uit? Er zijn bijzonder weinig producten onder de honderd euro die je wel op voorhand test. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat die verhouding waarschijnlijk ergens bij de 100 downloads / 1 aankoop ligt (denk aan non-1st-world-downloaders).

Denk maar zo: brengt piraterij meer nieuwe verkopen op dan er miskopen zonder zouden geweest zijn? If not, dan is het toch een effectieve vorm van broodberoving.

Zie het als: die naakt foto van je vriendin doorsturen. Het is niet jouw foto, er is geen fysieke diefstal, maar het schaad wel degelijk de oorspronkelijke eigenaar. Of: je hebt de oplossing voor kanker maar om een of andere reden wil je die niet delen met de wereld, dat is jouw goed recht. Of dat nu moreel of niet is, ander verhaal (het is in ieder geval economisch gezien een domme zet).

[Reactie gewijzigd op zaterdag 12 januari 2013 20:27]


Door Tweakers user analog_, zaterdag 12 januari 2013 20:26

-

[Reactie gewijzigd op zaterdag 12 januari 2013 20:27]


Door Tweakers user SacreBleu, zondag 13 januari 2013 00:09

analog_ schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 20:23:
[...]

Waarom maakt dat niet uit? Er zijn bijzonder weinig producten onder de honderd euro die je wel op voorhand test. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat die verhouding waarschijnlijk ergens bij de 100 downloads / 1 aankoop ligt (denk aan non-1st-world-downloaders).

Denk maar zo: brengt piraterij meer nieuwe verkopen op dan er miskopen zonder zouden geweest zijn? If not, dan is het toch een effectieve vorm van broodberoving.

Zie het als: die naakt foto van je vriendin doorsturen. Het is niet jouw foto, er is geen fysieke diefstal, maar het schaad wel degelijk de oorspronkelijke eigenaar. Of: je hebt de oplossing voor kanker maar om een of andere reden wil je die niet delen met de wereld, dat is jouw goed recht. Of dat nu moreel of niet is, ander verhaal (het is in ieder geval economisch gezien een domme zet).
Dat ben ik niet met je eens. Ik werk voor een retail winkel op de klantenservice en er zijn genoeg mensen die een screen protector van 10 euro nog willen retourneren en geld terug willen ontvangen. Software kan ik niet na gebruik meer terug brengen. Ik kan een spel niet van te voren testen. Ik kan niet terug gaan naar een game winkel met de klacht: "Het is een bagger port" - ook de ontwikkelaar zal mijn uitlachen. Ik had die 50 euro net zo goed naar de maan kunnen schieten. Spellen die wel een demo hebben download ik niet, dat is immers niet nodig. Ik vind het moreel genoeg van me en even immoreel dat een medemens mij een oor wil aannaaien met een product waarvan hij weet dat ik het:

A. Niet kan terugbrengen.
B. Niet compleet of af is.

Ik rechtvaardig piraterij niet - er zijn genoeg mensen die een spel niet kopen - mijn punt is dat die mensen het spel sowieso niet zouden kopen en dus niet meedingen in verloren verkoop. Dat ze het spel nu hebben is een tweede.

Als het gaat om moreel ridder spelen kunnen we net zo goed stellen dat tweedehands verkoper/kopers net zo erg zijn. Daar krijgt een ontwikkelaar net zo min van te zien van de tweede koper als van een piraat. Dat je daar geld voor hebt betaald maakt het er nog steeds niets anders van, ik betaal ook voor internet en kunnen downloaden via nieuwsgroepen, daar ziet een ontwikkelaar ook niets van.

Daarnaast vinden de meeste studio's tweedehands verkopers juist vervelender dan downloaders. Namelijk om de volgende reden: een downloader heeft vaak geen voornemens om jouw spel te kopen, daar had je dus toch niets aan verdient. Een tweedehands koper wilde juist wťl het spel kopen, maar daar ziet de ontwikkelaar dus niets van terwijl dat wťl een potentiŽle koper is. Qua moraal zitten we dan op hetzelfde gebied als een downloader - het verschil? Downloaden van software is in beginsel niet toegestaan, tweedehands verkoop wel.

Daarnaast gaat het bij het publiceren van een naaktfoto toch echt wel over andere strafbare feiten en belangen dan alleen financieel, dus die vergelijking slaat kant noch wal. Daarbij is het niet uitbrengen van een geneesmiddel van kanker een financieel nadeel voor de ontwikkelaar niet de samenleving dus ook die vergelijking gaat niet op. Er wordt immers niets gestolen.

Door Tweakers user gast128, zondag 13 januari 2013 16:39

Ik ben zelf een pure PC gamer en dan eigenlijk alleen maar FPS. Consoles komen er bij mij niet in. Mijn voorlaatste PC had ik in 2002 gekocht en daarmee vielen spellen van na 2005 niet meer te spelen. De laatste die ik destijds nog deed waren Medal of Honor, Doom 3, Half-Life 2, Far Cry, FEAR en als mp ET. Die waren allemaal goed.

Een half jaar gelden toch maar eens een nieuwe PC aangeschaft voornamelijk om mijn achterlopende stack aan games in te halen. Allemaal legaal want in de budget bak aangeschaft. Maar de meeste vielen me zwaar tegen. Enkele voorbeelden: Far Cry 2 (grafisch goed, gameplay irritant), FEAR 2 en 3 (duidelijke console ports, geen spanning), Crysis 1 en 2 (dom verhaal en grafisch ook niet geweldig ondanks dat ze je hele PC leeg trekken), Wolfenstein (wederom een domme port) en Duke Nukem Forever (tsja...). Degene die ik wel goed vond waren Bioshock 1 en 2, en de STALKER series.

Ik weet niet of PC gaming dood is. Van wat ik er van hoor zijn FPS in ieder geval niet op consoles te spelen (je hebt een muis nodig). De games van de afgelopen jaren vond ik meestal tegenvallend, maar misschien ligt het ook aan mezelf. Ik heb nog Rage en Metro te gaan.

[Reactie gewijzigd op zondag 13 januari 2013 16:43]


Door Tweakers user HMC, zondag 13 januari 2013 18:53

Creative Assembly, Frictional Games, theChineseRoom, er zijn nog velen bezig, maar inderdaad minder en minder "AAA" titles. Al vond ik FC3 best heel goed gedaan.
Hopes up for "Maxis" (kunnen we hun nog Maxis noemen?) SimCity.
Wordt een milestone in het geval van grote studios.

Door Tweakers user Mad-Monkey, maandag 14 januari 2013 09:42

Als pc gamer pur sang, ik speelde al onder DOS en kocht C&C1 met nfs1 als eerste games. Moet ik zeggen dat ik het dood niet echt zo zie, de meeste argumenten zijn al genoemd.

- Indie games
- Titels als BF3, The witcher 2
- Mods.

Ik wil echt niet zonder, ook het feit dat ik alles op 1 machine kan zonder gezeur, niet de tv blokkeer etc blijven voor mij de PC als de topper houden.

Feit blijft:
- Ik weet wel ongeveer wat ik doe op de PC en hou dingen up to date. waardoor ik weinig rare/enge errors krijg.
- Het ding is door mij in elkaar gezet en daarom veel voordeliger dan veel "game pc's" kant en klaar te koop
- Ik lees me in voordat ik nieuwe diensten ga gebruiken, zo koop ik niet via Uplay maar via steam, puur omdat ik dan vanaf hun server mag downloaden en niet via Umaynotplay hoef te downloaden.

dit is allemaal niet relevant op de console. 1 apparaat met 10 knoppen, met de garantie dat alles daarop wel zo ongeveer werkt.
dat is nogal een verschil met de PC waarop 1 van de 10 drivers alleen al een probleem kan geven.

Door Tweakers user Yonni, maandag 14 januari 2013 13:02

iThinkSo schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:38:
Het ligt op zijn gat op het moment, maar ik zie het eigenlijk wel weer de goeie richting in gaan. Ik denk namelijk dat de Steambox HET gamingplatform wordt, met bijkomend voordeel dat het compatibel is met PC.
Steambox zie ik als de hoop glorende aan de horizon. Een platform met open hardware en out of de box compatible met oudere games. Steun van onder andere nVidia, het kan snel groot worden en blijven evolueren. Misschien ook een reden waarom het nog stil is rondom de nieuwe Xbox en PlayStation. Even de kat uit de boom kijken, je wil geen hardware hebben die snel outdated raakt door opeens een nieuwe revolutie.

Door Tweakers user Koeitje, maandag 14 januari 2013 14:07

Het enige genre wat dood is op de PC zijn competitieve multiplayer shooters. De enige titel die in dat opzicht nog de moeite waard is was CS:GO en dat is gewoon een remake. De rest is er gewoon niet op gemaakt en biedt te weing mogelijkheiden om de game aan te passen.

Door Tweakers user SuperSang, maandag 14 januari 2013 18:52

Tot ze diehard RTS's exclusief op consoles gaan uitgeven, blijft PC gaming alive and kicking!

Door Tweakers user jab76, dinsdag 15 januari 2013 15:45

Ik weet nog dat ik een Hoog Spel (www.hoogspel.nl) las ergens in 1995 of zo waarin dit onderwerp ook al aan bod kwam. Ondertussen zijn er nog steeds nieuwe games voor PC.

Door Tweakers user deuzige, dinsdag 15 januari 2013 21:56

Het is voor de developers natuurlijk veel makkelijker om voor een console te produceren dan een PC based game. Afgezien van dat de eenvoud van de hardware en de onveranderlijkheid van de consoles over hun levensduur bij release van de console al obsolete is zou het ontwikkelen voor de PC de ontwikkelaar uitdagen de capaciteiten van de hardware te gebruiken. Hij zou dus echt zijn best moeten doen om zijn spel mooi en goed genoeg te maken dat die goede recenties verdient. Ook is het minder makkelijk software te porten naar een systeem met hogere capaciteiten dan vise versa.

Dat piraterij argument is natuurlijk al een decennium een non-argument. Er is al meerdere malen aangetoond dat de verkoop cijfers beter worden als deze ook goed scoort in de torrent scene. Mooi voorbeeld was het Codemasters debacle. Dat heeft altijd behoord tot de toppers van de grote developers maar sinds de games van Codemaster een tijdje ontzettend moeilijk aan de praat te krijgen waren door dat beveiligings gedoe van ze zijn ze geloof ik randje failliet geweest en hebben ze zich nog steeds niet helemaal weten te herstellen.

en hebben ook zij weer afscheid genomen van het beveiligings-success.

Games hebben helaas nu eenmaal een prijs bij release die gewoon niet te betalen is voor iets waarvan je niet weer of je het na 10 uur ook nog speelt. Die 50-60§ die nu nog steeds neergeteld moet worden bij release of pre-order is, hoe je het ook wend of keert, voor velen een flinke hap uit het budget. Het risico dat een game binnen enkele uren "uitgespeeld of rond gespeeld is en daarna niet meer interessant is kan dus niet worden veroorloofd.

Maar tegenwoordig download je de releases, speelt de single player of misschien de LAN mutliplayer, en beslist als het spel je in zijn greep heeft of het de 60§ waard is.

Dit gebeurd niet alleen op de pc, maar ook de gaystation, niksbox of noem maar op welke console van tegenwoordig je kan bedenken hebben allemaal de nodige bronnen om de game "illigaal" te draaien voor te besluiten tot de aanschaf of niet van de game.

Dat de illigale piraterij vrij weinig invloed op de opbrengsten heeft toont het enorme succes van het free2play model wel aangetoond. De goede games die veel gespeeld worden brengen voor hun producenten een boel centjes in het laatje.

Maar ach ik kan me hier nog wel een 32 jaar druk om maken maar ben bang dat ook dan, op mijn 76e, deze discussie nog even actueel is als hij 20 jaar geleden was, vorige week was en zal blijven.

Door Tweakers user jjoeridc, dinsdag 15 januari 2013 22:21

verslaaft ?
toppen tegen?
de pc word?
heeft gezorgt?
mee brengt?

[Reactie gewijzigd op dinsdag 15 januari 2013 22:26]


Door Tweakers user SacreBleu, woensdag 16 januari 2013 14:36

verslaaft ?
Verslaaft = verslaafd.
toppen tegen?
Toppen = tippen
de pc word?
Staat nergens in de tekst.
heeft gezorgt?
gezorgt = gezorgd
mee brengt?
Mee brengt = Meebrengt

Geen excuus, te lui, niet opgelet.

[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2013 14:38]


Reageren is niet meer mogelijk